середу, 8 грудня 2010 р.

Мова обличчя

Часто бачу на французьких вулицях обличчя, ніби скопійовані з портретів 16-го чи 17-го століття. - Інший одяг, інші зачіски, інші прикраси, але риси ті самі.
Пам'ятаю, роздивлявся портрети українських гетьманів і подумав, що люди з цими обличчями все ще ходять нашими вулицями.
І що це дивна риса великих спільнот: зберігати свої обличчя, попри війни, асиміляції, зміни влади та ідеологій, навіть зміни "внутрішнього світу".
Кажуть, що зовнішність оманлива; але я часто переконуюся, що якимось дивним чином обличчя є дзеркалами людської психіки. Вони пропонують нам знаки, які часто можна розшифрувати.
Я бачу круглі обличчя добродушних людей, які не мають гострих кутів і не несуть ніяких загроз.
Або скульптурно досконалі та відшліфовані обличчя західноєвропейських чоловіків, чиї чіткі лінії є відображенням ліній їхніх думок.
Я бачу сором’язливих чи невпевнених у собі людей, чиї обличчя їх одразу видають, якимось невловимим виразом збентеження.
Я бачу жорстких людей, із тонкими губами та вузькими очима, і знаю, що їх треба остерігатися. Я бачу жартунів із зморшками біля очей та губ, і думаю, що з ними буде весело.
Я бачу дітей із дорослими обличчями, і думаю, що вони можуть стати мудрецями або божевільними. Я бачу дорослих із дитячими обличчями, і мені здається, що вони досі хочуть залишатися дітьми. 
У ці моменти я думаю про те, що якщо обличчя говорять, значить їм досі є що сказати.
А також - що наші обличчя є єдиними нашими повідомленнями, які ми майже не здатні контролювати.
Можливо, вони будуть єдиними листами, з якими ми після смерті стоятимемо десь там нагорі, очікуючи на кару чи милосердя.